Autor Subiect: Diferente majore intre viziunea catolica si viziunea ortodoxa asupra Facerii  (Citit de 6316 ori)

Offline neica_nimeni

  • Senior Member
  • ****
  • Mesaje postate: 118
  • Religie: Ortodox
Universul nu a apărut în urma unui „accident, iar creștinii ar trebui să respingă din start această idee, a declarat Papa Benedict al XVI-lea.

„Contemplându-l [Universul], noi suntem invitați să citim ceva profund în paginile sale: înțelepciunea Creatorului, creativitatea fără margini a lui Dumnezeu", a spus suveranul pontif, ieri, în timpul predicii pe care a prezentat-o în biserica Sf. Petru, în prezența a 10.000 de credincioși.

Papa a precizat că teoriile științifice cu privire la originile și formarea Universului și a ființei umane nu sunt neapărat în conflict cu credința creștină, dar lasă multe întrebări fără răspuns. „În frumusețea lumii, în tainele sale, în măreția și în rațiunea ei... nu putem să facem altceva decât să ne lăsăm călăuziți către Dumnezeu, creatorul cerurilor și al pământului."

Benedict al XVI-lea a vorbit uneori despre evoluție, însă s-a referit destul de rar la concepte precum evenimentul Big Bang, despre care unii oameni de știință presupun că ar fi condus la apariția Universului în urmă cu 13,7 miliarde de ani, notează Reuters.

Vaticanul susține, în prezent, ideea că evoluționismul este o teorie științifică valabilă și consideră că nu există motive temeinice pentru a susține că Dumnezeu nu a folosit procesul evoluției naturale pentru formarea ființelor umane. Altfel spus, Biserica Romano-Catolică respinge creaționismul, respectiv ideea că Dumnezeu a creat lumea în 6 zile, prin cuvântul Său. Relatarea din cartea Geneza (Facerea) este considerată de teologii catolici doar o alegorie prin care este prezentată facerea lumii.

Afirmațiile Papei vin să le reînnoiască pe cele din 2007, când Benedict al XVI-lea a declarat că tensiunea dintre creaționism și evoluționism reprezintă o „absurditate". „Acestea sunt prezentate ca alternative care se exclud reciproc. Acest război este absurd pentru că... există numeroase dovezi științifice în favoarea evoluției, care apare astfel ca un fapt real, pe care trebuie să-l observăm."


Teoria îmbrățișată de Vatican este respinsă însă de teologii și creștinii otrodocsi care susțin creaționismul biblic și care interpretează cartea Geneza ca relatare istorică, nu ca alegorie.

Offline neica_nimeni

  • Senior Member
  • ****
  • Mesaje postate: 118
  • Religie: Ortodox
Sfinti Parinti si "stiinta vremi lor"
« Raspuns #1 : Decembrie 06, 2012, 11:19:11 a.m. »
Filozofia exista inca dinainte de Aristotel, iar "stiinta vremii lor" a existat permanent pe toata perioada crestinismului.
Desi se strecoara impresia eronata ca Sfintii Parinti s-ar fi raportat sau ar fi pus in concordanta Sfanta Scriptura si traditia ortodoxa cu "stiinta vremi lor", acest mod ne arata inca o data modul pervers in care este tratata de comunitatea stiintifica nu doar Religia ci si notiunea de Dumnezeu. Daca Scriptura si traditia ortodoxa ar trebui puse permanent si obligatoriu in acord cu "stiinta vremi lor" atunci Dumnezeu ar deveni doar o variabila ajustabila in functie de nevoile modelului matematic al aparatului stiintific si nu creatorul Ex Nihilo al Universului.

Doar filozofia are tendinta naturala de a se pune in acord cu "stiinta vremii lor", religia nefiind filozofie, deci nesupusa rigorilor stiintifice, nu are nevoie sa se puna in acord vreodata cu "stiinta" pe niciun palier cognitiv sau epistemiologic.

Offline PlatonP

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 73
  • Religie: Ortodox
Re: Diferente majore intre viziunea catolica si viziunea ortodoxa asupra Facerii
« Raspuns #2 : Decembrie 07, 2012, 12:56:52 p.m. »
Papa a precizat că teoriile ştiinţifice cu privire la originile şi formarea Universului şi a fiinţei umane nu sunt neapărat în conflict cu credinţa creştină, dar lasă multe întrebări fără răspuns.

"Nu sunt neapărat în conflict cu credinţa creştină" se vede a fi un vicleşug tipic iezuit. Se lasă deschisă o portiţă "dialogului ştiinţă-religie" instrumentat atât de către Vatican, cât şi de unele cercuri laice sau (neo-) protestante. Dialogul urmăreşte o "armonizare", un "consens" între revelaţie şi ştiinţa modernă şi mai ales contemporană - şi de fapt cu orice ştiinţă oficială de acum înainte.

Acest consens fiind de fapt absurd şi imposibil, se face prin "aggiornamento" şi compromisuri venite în copleşitoarea lor majoritate din partea "religiei". În acest fel revelaţia - descoperirea! -divino-umană a Bisericii se distruge prin întinarea ei cu "decoperirile" ("discoveries") - de fapt inovaţiile, născocirile fanteziste înşelate - ştiinţei profane ce conduce actualmente acest "dialog"

Creştinul ortodox trebuie să fugă de aşa ceva ca de o erezie.

Offline PlatonP

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 73
  • Religie: Ortodox
Re: Diferente majore intre viziunea catolica si viziunea ortodoxa asupra Facerii
« Raspuns #3 : Decembrie 07, 2012, 01:44:45 p.m. »
Vaticanul susține, în prezent, ideea că evoluționismul este o teorie științifică valabilă și consideră că nu există motive temeinice pentru a susține că Dumnezeu nu a folosit procesul evoluției naturale pentru formarea ființelor umane. Altfel spus, Biserica Romano-Catolică respinge creaționismul, respectiv ideea că Dumnezeu a creat lumea în 6 zile, prin cuvântul Său. Relatarea din cartea Geneza (Facerea) este considerată de teologii catolici doar o alegorie prin care este prezentată facerea lumii.

Afirmațiile Papei vin să le reînnoiască pe cele din 2007, când Benedict al XVI-lea a declarat că tensiunea dintre creaționism și evoluționism reprezintă o „absurditate". „Acestea sunt prezentate ca alternative care se exclud reciproc. Acest război este absurd pentru că... există numeroase dovezi științifice în favoarea evoluției, care apare astfel ca un fapt real, pe care trebuie să-l observăm."[/i]

Teoria îmbrățișată de Vatican este respinsă însă de teologii și creștinii conservatori care susțin creaționismul biblic și care interpretează cartea Geneza ca relatare istorică, nu ca alegorie.

Rândurile de mai sus arată cumva sintetic, care este viziunea Vaticanului în legătură cu revelația Facerii lumii. Acolo a fost pus la punct așa-zisul "evoluționism teist", un hibrid monstruos pătruns din păcate și în mediile noastre teologice universitare. De acolo vin: teoriile cu "ziua eră" - (sau orice altceva, "1000 de ani", "nu se poate ști cât a durat, nu era soarele", etc. dar numai 24 de ore de acum nu!), acceptarea big-bangului, extratereștrilor, strămoșului comun al tututuror viețuitoarelor, deci omul e inițial și el un "animal", etc., toate atât de dragi și la modă omului contemporan postmodern, de fapt postcreștin.

În fața acestora nu numai "teologii conservatori" (opuși liberalilor?) sau neo protestanți fundamentaliști - concurenții Vaticanului pe felia știință-religie - se opun, ci și creștinii ortodocși, fideli Scripturii și Tradiției.

Offline LgMihail

  • Junior Member
  • **
  • Mesaje postate: 49
  • Religie: Ortodox
Re: Diferente majore intre viziunea catolica si viziunea ortodoxa asupra Facerii
« Raspuns #4 : Decembrie 09, 2012, 02:24:20 p.m. »
Spre bucuria voastra a tuturor, fratilor, va aduc si eu o viziune ortodoxa asupra Facerii, aproape oficiala.

Astazi am fost la Sfanta Liturghie la Catedrala Mitropolitana Sf. Dumitru, Craiova.
A slujit IPS Irineu intrucat s-a savarsit o hirotonie in diaconie si o hirotonie in preotie.
Astazi a fost Duminica femeii garbove, precum bine stiti.

Vorbind despre pozitia verticala a omului (antropos), ca fiinta "privitoare la cer", IPS-ul a tinut sa spuna urmtoarele (parafrazez, dar predica a fost inregistrata si chiar imi doresc sa ajung in posesia ei, ca marturie):

"Inca de la Facere, Dumnezeu l-a facut pe om drept, aparte de celelalte creaturi. Deci pozitia aceasta nu a capatat-o de-a lungul timpului, printr-o schimbare continua a firii, cum afirma unii, care zic ca a evoluat, probabil de la Facere, pana sa ajunga in pozitia asta. Acest lucru este eronat, incorect stiintific si nu trebuie crezut asa ceva. Omul a fost inca de la Facere drept, in dialog cu Dumnezeu!"



Tare imi doresc fratilor sa mai aud aceste cuvinte, menite sa-i rusineze - nu pe atei (caci despre acestia a si spus ca, potrivit Psaltirii, sunt "nebuni"), ci pe "evolutionistii teisti", lupii imbracati in piei de oi, acele strutocamile care nu au nimic de-a face cu ortodoxia ci mereu se adapa de la cei mai sus mentionati de fratiile voastre: papistasii, zisi si "catolici". Sa-i fereasca Dumnezeu sa sfarseasca impreuna cu ereticii.

Offline PlatonP

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 73
  • Religie: Ortodox
Re: Diferente majore intre viziunea catolica si viziunea ortodoxa asupra Facerii
« Raspuns #5 : Decembrie 10, 2012, 02:41:43 p.m. »
Vorbind despre pozitia verticala a omului (antropos), ca fiinta "privitoare la cer", IPS-ul a tinut sa spuna urmtoarele (parafrazez, dar predica a fost inregistrata si chiar imi doresc sa ajung in posesia ei, ca marturie):

"Inca de la Facere, Dumnezeu l-a facut pe om drept, aparte de celelalte creaturi. Deci pozitia aceasta nu a capatat-o de-a lungul timpului, printr-o schimbare continua a firii, cum afirma unii, care zic ca a evoluat, probabil de la Facere, pana sa ajunga in pozitia asta. Acest lucru este enonat, incorect stiintific si nu trebuie crezut asa ceva. Omul a fost inca de la Facere drept, in dialog cu Dumnezeu!"

Binevenită această intervenție din predica ierarhului! Dar tare mă tem că nu va avea efectul scontat în inimile și mințile evoluționiștilor teiști "ortodocși" (neocatolici), care, după cum se vede pe diverse forumuri, propagă insistent învățătura potrivit căreia "între trupul (fizic) al oamenilor și cel al animalelor nu există nici o diferență!" Ca întotdeauna, argumentația lor se sprijină pe "paradigma științifică actuală" - aici ADN, etc., și nu are nici un reazem scripturistic și patristic. Pe acestea ei fie le ignoră, fie le răstălmăcesc sucindu-le ca să se potrivească acestei "paradigme". Și ce e culmea, susținând că aceasta este "metodologia Sfinților Părinți"!

Deci mărturisim și noi cu Înaltul: trupul omului a fost de la bun început diferit de al animalelor, fiind destinat a fi locaș al Duhului Sfânt!  Oricare altă părere nu e din staulul nostru ortodox.               

Offline Andrei

  • Junior Member
  • **
  • Mesaje postate: 15
  • Religie: Ortodox
Re: Diferente majore intre viziunea catolica si viziunea ortodoxa asupra Facerii
« Raspuns #6 : Decembrie 15, 2012, 04:20:06 p.m. »
Mie teoria evolutiei mi se pare cea mai atee teorie stiintifica de pana acum.
Si la fel mi se pare si aberatia si monstruozitatea numita evolutionism teist, imbratisata de Vatican.
Motivele pentru care teoria evolutiei este ireconciliabila cu crestinismul sunt limpezi.
Numai daca stalcim crestinismul la maxim putem sa spunem, precum papa, ca evolutia si credinta sunt compatibile.
Asa ceva e o monstruozitate logica, o struto-camila.

Offline LgMihail

  • Junior Member
  • **
  • Mesaje postate: 49
  • Religie: Ortodox
Re: Diferente majore intre viziunea catolica si viziunea ortodoxa asupra Facerii
« Raspuns #7 : Decembrie 15, 2012, 07:26:27 p.m. »
Asa ceva e o monstruozitate logica, o struto-camila.

Dar ei iti vor spune ca pana si "struto-calima" este stiintifica, fiind un stadiu intermediar dintre strut ... si camila.

Offline neica_nimeni

  • Senior Member
  • ****
  • Mesaje postate: 118
  • Religie: Ortodox
Diferente dintre ortodocsi si catolici
« Raspuns #8 : Ianuarie 18, 2013, 03:42:27 a.m. »
Parintele Cleopa:

Învățăturile principale care ne despart dogmatic și canonic de catolici sunt:

1 - Întâi este filioque. Ei zic că Duhul Sfânt purcede și de la Tatăl și de la Fiul. Această greșeală dogmatica este cea mai grea. Sfântul Evanghelist Ioan spune că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și este trimis în lume prin Fiul. (Ioan)

2 - Al doilea este supremația papală. Papa este considerat de ei capul suprem al Bisericii creștine, adică locțiitorul lui Hristos pe pământ ! Mai mare decât toți patriarhii ! Ceea ce n-a făcut Biserica Universală. Mândrie drăcească. Papa se numește urmașul Sfântului Petru !

3 - Infaibilitatea papală. Ei zic ca Papă nu poate greși că om, în materie de credință, când predica el, ceea ce este iarăși o dogmă noua respinsă de Biserica Ortodoxă.

4 - Al patrulea este purgatoriul. Ei zic că între Rai și iad ar fi un foc mare unde sta sufletul câteva sute de ani și se curată, apoi se duce în rai. Nu scrie în Sfânta Scriptură așa ceva; nu-i prevăzută nicăieri această învățătură.

5 - Azimile. Ei nu slujesc cu pâine dospita, ci cu azime, că evreii.

6 - Catolicii mai au o dogmă noua: imaculata concepție. Ei zic că Maica Domnului ar născută de la Duhul Sfânt. Nu-i adevărat. Este născută în chip firesc din dumnezeieștii Părinți, Ioachim și Ana, că rod al rugăciunii.

7 - Au substanțialitatea. La sfințirea Sfintelor Daruri, catolicii nu fac rugăciunea de invocare a Sfântului Duh, cum facem noi la Sfânta Epicleza. Ei zic că Darurile se sfințesc singure, când se zice : Luați, mâncați ... și celelalte. Nu au rugăciunea de pogorâre a Duhului Sfânt, peste Daruri.

8 - Celibatul preoților; preoții catolici nu se căsătoresc. Sunt celibatari, împotriva Sinoadelor Ecumenice, care au hotărât că preoții de mir să aibă familie.

9 - Ei au și indulgențele papale. Alta rătăcire. Papei, dacă îi dai parale multe, poți să faci oricâte păcate, te iartă, te dezleagă. Sfinții lor au prea multe fapte bune, n-au ce face cu ele, le da papei, iar el vinde aceste merite prisositoare spre iertarea păcatelor oamenilor care nu au destule fapte bune.

10 - Și mai este un punct important: mirungerea. Catolicii nu miruiesc copiii imediat după Botez, ci la șapte-opt ani și numai arhiereii îi miruiesc.

Noi avem liturghiile constantinopolitane ale Sfântului Vasile cel Mare, Grigore Dialogul și Sfântul Ioan Gură de Aur, iar catolicii au liturghia romana și cea ambroziana. Iată acestea sunt punctele dogmatice și canonice principale care despart Biserica Ortodoxă de cea Romano-catolică.

Iar cu protestanții nu avem nimic în comun. Ei au reformat total dogmele stabilite de Sfinții Părinți și au renunțat la cele șapte Sfinte Taine. Ei nu au ierarhie și taine și nu se pot mântui. Din cele șapte Taine mai au doar două : Botezul și Euharistia, pe care o fac cu pâine nedospita ca și catolicii. Din protestanți s-au născut toate sectele neoprotestante care atacă țările ortodoxe astăzi.

Cei mai mari dușmani ai catolicilor sunt protestanții și calvinii. Ei s-au rupt de Biserica Catolică la anul 1517, prin Martin Luther, fiind urmat de Zwingli, Calvin și Huș.

Offline neica_nimeni

  • Senior Member
  • ****
  • Mesaje postate: 118
  • Religie: Ortodox
Mulți teologi romano-catolici, de pildă, spun că ideea de Rai nu se potrivește cu descoperirile antropologiei moderne; deci trebuie să reinterpretăm totul pornind de la concluzia că omul a evoluat din animale inferioare. Păcatul strămoșesc, spun ei, trebuie să însemne că, de îndată ce omul a ajuns la o dezvoltare îndestulătoare spre adeveni conștient de sine, și deci de a se face om, această conștientizare a fost ca un fel de cădere. Raiul nu-și află loc potrivit în această schemă, fiindcă în Rai omul a fost o făptură îndumnezeită.

Este foarte important să vedem cele două concepții cu totul potrivnice. Prima concepție arată că omul a fost făcut direct de Dumnezeu, cu o înțelepciune supraomenească, cu acea fire dintru început din care am căzut și la care suntem chemați să ne întoarcem.

Cealaltă părere susține că omul provine din făpturile inferioare. Negreșit, a doua concepție duce la o filosofie a relativismului moral, căci, dacă am fost cândva un alt fel de făpturi, niște creaturi de felul maimuțelor, atunci urmează să ajungem altceva - ne îndreptăm către Supraom.

Dacă ne ținem de părerea Sfinților Părinți, vedem că Hristos a murit cu adevărat pe Cruce. Este un eveniment real, fizic, nu o imagine sau o alegorie; totodată, ea are urmări duhovnicești, ducând la schimbarea condiției omului. Ea ne dă mântuire: nu o mântuire în sens figurat, ci mântuirea reală. Tot așa, și Adam a gustat dintr-un pom, și astfel a pierdut Raiul. Și acesta a fost un eveniment real, cu urmări duhovnicești, schimbând condiția omenească.

Cercetarea Părinților în privința evoluției a dat la iveală ceva remarcabil - învățătura catolică și cea ortodoxă despre Adam și zidire sunt semnificativ diferite, iar „evoluția" se potrivește mult mai bine tocmai cu doctrina catolică, dar nicidecum cu cea ortodoxă !

Pr Serafim Rose