Mesaje Recente

Pagini: 1 ... 8 9 [10]
91
Sfânta Traditie ortodoxă / Sfantul Ioan Damaschin - Despre om
« Ultimul mesaj de neica_nimeni Iulie 28, 2013, 02:09:02 p.m. »
Dumnezeu a creat astfel lumea spirituala, adica pe ingeri si pe toate cetele ceresti. Caci este clar ca acestia au o natura spirituala si incorporala. Iar cand zic incorporala o pun in comparatie cu grosolania materiei, caci numai Dumnezeirea este cu adevarat imateriala si necorporala. A creat inca si lumea materiala, adica cerul, pamantul si cele care sunt asezate in ele. Lumea spirituala este inrudita cu el - caci inrudita cu Dumnezeu este firea rationala care se poate sesiza numai cu mintea - iar lumea materiala este cu totul departata de el, pentru ca ea cade sub simturi. Dar dupa cum spune graitorul celor dumnezeiesti, Grigorie, "trebuia sa se faca o impreunare din cele doua lumi, ca o dovada a unei intelepciuni mai mari si a bogatiei fata de firi, ca sa fie un fel de unire intre natura vazuta si cea nevazuta" (Cuvantul XXXVIII. "La Teofanie, adica la Nasterea Mantuitorului". MG, 36, col. 321C). Eu Spun ca expresia "trebuia" indica vointa Creatorului, caci ea este oranduirea si legea cea mai potrivita. Nimeni nu va intreba pe plasmuitor: De ce m-ai facut asa? Caci olarul are puterea sa construiasca din lucrul sau diferite vase spre a arata intelepciunea Sa (Romani, IX, 21; Isaia, XXIX, 16;XLV, 9; Ieremia,XVIII,6)

Asa stand lucrurile, Dumnezeu creeaza pe om cu mainile Sale proprii din natura vazuta si nevazuta, dupa chipul si asemanarea Sa (Facerea, I, 26). A facut corpul din pamant, iar suflet rational si ganditor ii dadu prin insuflarea Sa proprie (Facerea, II, 7). Aceasta numim "chip dumnezeiesc", caci cuvintele "dupa chipul" indica ratiunea si liberul arbitru, iar cuvintele "dupa asemanare" arata asemanarea cu Dumnezeu in virtute, atat cat este posibil.

Trupul si sufletul au fost facute simultan si nu numai intai unul si apoi celalalt, dupa cum in chip prostesc afirma Origen (185-254). Dumnezeu a facut pe om inocent, drept, virtuos, lipsit de suparare, fara de grija, luminat cu toata virtutea, incarcat cu toate bunatatile, ca o a doua lume, ca un microcosm in macrocosm un alt inger inchinator, compus, observatorul lumii vazute, initiat in lumea spirituala, imparatul celor de pe pamant, condus de sus, pamantesc si ceresc, vremelnic si nemuritor, vazut si spiritual, la mijloc intre maretie si smerenie, acelasi si duh si trup; duh, din pricina harului, iar trup din pricina mandriei; duh, ca sa ramana si sa laude pe binefacator, trup ca sa sufere si prin suferinta sa-si aminteasca si sa intuiasca cand se mandreste cu maretia. Animal condus aici, adica in viata prezenta, dar mutat in alta parte, adica in veacul ce va sa fie; iar termenul final al tainei este indumnezeirea sa prin inclinatia catre Dumnezeu. Se indumnezcieste prin participarea la iluminarea dumnezeiasca si nu prin transformarea sa in fiinta dumnezeiasca.

Dumnezeu l-a facut pe om prin fire fara de pacat, iar prin vointa liber. Spun fara de pacat, nu pentru ca ar fi incapabil de a pacatui - caci numai Dumnezeirea este incapabila de pacat - ci pentru ca nu are in firea sa facultatea de a pacatui, ci mai mult in libertatea vointei. Avea adica puterea sa ramana si sa progreseze in bine ajutat fiind de darul dumnezeiesc, dupa cum avea si putere sa se intoarca de la bine si sa ajunga la rau, lucru pe care Dumnezeu il ingaduia, pentru motivul ca omul era inzestrat cu liberul arbitru. Nu este virtute ceea ce se face prin forta.

Sufletul este o substanta-vie, simpla, necorporala, prin natura sa, invizibila ochilor trupesti, nemuritoare, rationala, spirituala, fara de forma; se serveste de un corp organic si ii da acestuia puterea de viata, de crestere, de simtire si de nastere. Nu are un spirit deosebit de el, ci spiritul sau este partea cea mai curata a lui. Caci ceea ce este ochiul in trup, aceea este spiritul in suflet. Sufletul este liber, volitional, activ, schimbator, adica schimbator prin vointa pentru ca este zidit. Pe toate acestea le-a primit in chip natural, prin harul Celui care l-a creat, prin care a primit si existenta precum si de a exista prin fire in acest chip.

Pe cele necorporale si nevazute si fara de forma le intelegem in doua feluri. Pe unele le intelegem ca au aceste insusiri in virtutea fiintei lor, iar pe altele in virtutea harului. Unele exista cu aceste insusiri prin natura lor, iar altele in comparatie cu grosolania materiei. Dumnezeu are aceste insusiri prin fire; ingerii, insa, demonii si sufletele se spune ca sunt necorporali prin har si in comparatie cu grosolania materiei.
92
Mulți teologi romano-catolici, de pildă, spun că ideea de Rai nu se potrivește cu descoperirile antropologiei moderne; deci trebuie să reinterpretăm totul pornind de la concluzia că omul a evoluat din animale inferioare. Păcatul strămoșesc, spun ei, trebuie să însemne că, de îndată ce omul a ajuns la o dezvoltare îndestulătoare spre adeveni conștient de sine, și deci de a se face om, această conștientizare a fost ca un fel de cădere. Raiul nu-și află loc potrivit în această schemă, fiindcă în Rai omul a fost o făptură îndumnezeită.

Este foarte important să vedem cele două concepții cu totul potrivnice. Prima concepție arată că omul a fost făcut direct de Dumnezeu, cu o înțelepciune supraomenească, cu acea fire dintru început din care am căzut și la care suntem chemați să ne întoarcem.

Cealaltă părere susține că omul provine din făpturile inferioare. Negreșit, a doua concepție duce la o filosofie a relativismului moral, căci, dacă am fost cândva un alt fel de făpturi, niște creaturi de felul maimuțelor, atunci urmează să ajungem altceva - ne îndreptăm către Supraom.

Dacă ne ținem de părerea Sfinților Părinți, vedem că Hristos a murit cu adevărat pe Cruce. Este un eveniment real, fizic, nu o imagine sau o alegorie; totodată, ea are urmări duhovnicești, ducând la schimbarea condiției omului. Ea ne dă mântuire: nu o mântuire în sens figurat, ci mântuirea reală. Tot așa, și Adam a gustat dintr-un pom, și astfel a pierdut Raiul. Și acesta a fost un eveniment real, cu urmări duhovnicești, schimbând condiția omenească.

Cercetarea Părinților în privința evoluției a dat la iveală ceva remarcabil - învățătura catolică și cea ortodoxă despre Adam și zidire sunt semnificativ diferite, iar „evoluția" se potrivește mult mai bine tocmai cu doctrina catolică, dar nicidecum cu cea ortodoxă !

Pr Serafim Rose
93
Teologie si Stiintă / Re: Despre observarea practica a cerului
« Ultimul mesaj de neica_nimeni Iulie 14, 2013, 07:00:39 p.m. »
Dl Mircea Pteancu, bine ati venit pe acest forum. Chiar daca sustineti ca sunteti un astronom "amator" sunt sigur ca stiti foarte multe lucruri interesante despre miscarea corpurilor ceresti. Ce ne puteti spune despre Steaua polara, considerati ca aceasta poate fi observata la fel in ambele sisteme, geocentric sau a-centric?

Tin sa va spun ca sunt partial de acord cu afirmatiile facute de Dvs pe 4 ianuarie 2009, pe un alt forum,

"Lupta conceptuala dintre adeptii sistemului geocentric si adeptii heliocentrismului a fost de fapt lupta dintre aristotelieni si neo-platonicieni. Ironia suprema devine vizibila atunci cand ne dam seama ca, in termeni contemporani, aristotelienii au reprezentat constant linia de gandire rationala, fundamental materialista.

In schimb adeptii heliocentrismului au fost neo-platonici. Novara, profesorul lui Nikolaus Copernic, a fost un neo-platonic. Copernic insusi a fost un neo-platonic inflacarat, ca si multi altii. Ce anume caracteriza gandirea neo-platonica? Raspunsul este simplu: misticismul. Gandirea neo-platonica era patrunsa de misticismul lui Platon, izvorat din cel al lui Pythagora: magia numerelor adica numerologia, animismul si credinta in metempsihoza adica reincarnare, credinta nestramutata intr-o constructie simpla, geometrica si armonica a Universului. Gandirea moderna a preluat si perpetueaza ultimul concept, cel al unui Univers armonic, cu totii o facem, atunci cand vorbim despre Cosmos-care asta inseamna.

Asadar, dupa cum singur declara, Copernic a pornit la demolarea Sistemului Geocentric deoarece nu corespundea conceptiilor neo-platonice. Spus in alti termeni, Sistemul Geocentric nu era suficient de... ocult.

Asadar in acea mareata confruntare a ganditorilor, Sfanta Biserica (Catolica?) a aparat linia gandirii materialiste, logice, rationale iar Copernic si discipolii sai, au pornit la lupta si au atacat din cauze doctrinare, fundamentaliste, pentru a impune o conceptie profund mistica. In nici un caz nu ceea ce noi numim azi stiinta.

Chiar si la noi pe forum a fost exprimata, de multe ori si in repetate randuri, convingerea ca atunci, si de atunci incoace, a fost vorba despre o lupta intre lumina si intuneric, intre stiinta si religie. Ceea ce vedem de fapt este ca stiinta actula s-a nascut ca efect secundar al luptei dintre doua curente de gandire mistica. Poate unora asta le da de gandit."

... cu precizarea ca Sfanta Biserica si Sfanta Traditie ortodoxa au aparat adevarata gandirea patristica referitoare la Cele Sase Zile ale Facerii si nu conceptul pagan de geocentrism, asa cum a fost el expus de Aristotel.
94
Teologie si Stiintă / Despre observarea practica a cerului
« Ultimul mesaj de Mircea Pteancu Iulie 13, 2013, 09:48:04 p.m. »
Va salut in pace pe toti!
Ma chiama Mircea, sunt ortodox, de profesie sunt inginer, am 59 de ani si sunt astronom amator.
Azi m-am inscris pe acest forum si  intreb daca printre voi mai sunt si alti observatori ai astrilor.
In tinerete am fost impregnat de ''spiritul stiintific''.
Acum fac observatii astronomice pentru a contempla Creatia lui Dumnezeu.
De cate ori reusesc o observatie mai dificila, imi fac semnul crucii si multumesc Domnului ca mi-a dezvaluit asemenea lucruri ascunse.
La alte subiecte se discuta lucruri foarte abstracte, foarte inalte.
V-as propune ca aici sa discutam despre observarea practica a cerului, despre obiectele pe care le putem observa si despre cum le vedem cu ochii si cu sufletul.
Astept asadar un semn, un raspuns de la voi.

Mircea
95
"O rog pe legatara mea să mă îngrijească, așa cum a făcut-o și până acum și să mă înmormânteze după datinile creștinești", se arată în testamentul lui Sergiu Nicolaescu.

Biserica Ortodoxă Română ar putea să-i facă slujbă de înmormântare regizorului Sergiu Nicolaescu.

Purtătorul de cuvânt al BOR, Constantin Stoica, spune că dacă testamentul este real, biserica va face slujbă de înhumare, va băga urna într-un mormânt și îi vor pune cruce.
96
Sfânta Traditie ortodoxă / Re: Despre Sfanta Traditie
« Ultimul mesaj de neica_nimeni Martie 18, 2013, 12:21:35 p.m. »
Stelian, nu faci decat sa repeti argumentatia lui primus/secundus ... Daca vei citi cu atentie si de la inceput acest topic, este foarte probabil ca intrebarile tale sa-si gaseasca raspunsul potrivit. Esti liber sa respecti macar "Scriptura", daca cu traditia nu prea te impaci ... este posibil ca peste 1000-2000 de ani de Baptism, sa va referiti si voi la respectarea traditiei "baptiste".
97
Sfânta Traditie ortodoxă / Re: Despre Sfanta Traditie
« Ultimul mesaj de Stelian Martie 18, 2013, 12:09:15 p.m. »
Va multumesc pentru cuvintele frumoase. Doar ca vorbiti in termeni pe care ca om simplu nu-i inteleg. Vreau numai sa ma asigur ca am inteles corect ceea ce sustineti despre Traditie. Inteleg ca "sola scriptura" e o gandire gresita pentru ca o perioada la inceputurile bisericii nu am avut Cuvantul scris. Cuvantul scris a aparut in forma actuala datorita lucrarii Duhului Sfant prin Sfintii Parinti. De aici nu mai vad asa de clar caci nu inteleg de ce nu ne-a fost lasata o carte completa care sa contina si Traditia evitand in acest fel toate aceste scindari in aceste denominatiuni actuale. Si toate aceste modalitati diferite de inchinare. Daca este un singur Mijlocitor intre Dumnezeu si oameni nu ar fi trebuit sa aflu de la El tot ceea ce ar trebui sa stiu? Iar daca Traditia nu contrazice cu nimic Scriptura ci o completeaza atunci pot fi mantuit numai prin ascultarea de Domnul Isus prin tot ce a spus in Evanghelie? Va multumesc frumos daca imi raspundeti la nivelul meu de pricepere.
98
Sfânta Traditie ortodoxă / Re: Despre Sfanta Traditie
« Ultimul mesaj de neica_nimeni Martie 18, 2013, 11:36:41 a.m. »
Stelian,

este cunoscuta viziunea reductionista referitoare la "Scriptura" a tuturor confesiunilor diferite de religia ortodoxa. Subiectul a fost deja discutat, concluziile au fost trase, fiecare ramane pe drumul lui ... si respecta doar ce crede de cuviinta. Din fericire, suntem cu totii diferiti.
99
Sfânta Traditie ortodoxă / Re: Despre Sfanta Traditie
« Ultimul mesaj de Stelian Martie 17, 2013, 09:24:02 p.m. »
Pace frati crestini !
Interesanta discutia dumneavoastra, cu toate ca primus e cam singurel in discutia aceasta. Foarte interesanta. Nu vreau sa contrazic pe nimeni cu nimic si intrebarile mele daca voi avea vor fi puse doar din dorinta de a cunoaste cat mai mult si mai bine calea de urmat. Nu cunosc decat ce este scris in Biblie. Si nu la modul de a cita din memorie vre-un verset. Nu stiam pana acum existenta Sfintei Traditii. Credeam ca biserica se refera la traditia poporului roman. Logic are sens tot ce spuneti aici cu toate ca pentru mine interventia omului in modificarea legii lui Dumnezeu nu mi se pare acceptabila, deoarece eu cred ca omul oricat de bine intentionat ar fi, poate gresi. Nu voi incerca totusi sa imi lamuresc ceea ce nu stiu aici pe forum pentru ca nu am vazut la dumneavoastra decat in mica masura rabdarea de care ar fi nevoie pentru a ma face sa pricep unele taine sa zicem.
100
Intrebări diverse pe teme de larg interes / Re: Geocentrismul si... N. A. S. A.
« Ultimul mesaj de neica_nimeni Martie 08, 2013, 12:38:23 a.m. »
Putem observa ca in explicarea calculului traiectoriei spatiale a navetei Apollo in drumul sau catre Luna, se face referire atat la perspectiva geocentrica cat si la evitarea centurilor de radiatie Van Allen, aici.

Modelul de calcul al traiectoriei navetelor spatiale nu se poate constitui intr-un argument solid in favoarea geocentrismului. Matematica are flexibilitatea de a opera in orice sistem pe care putem sa-l definim cum dorim, inclusiv in sisteme imaginare abstracte si in spatii N-dimensionale (dupa cum stim, Teoria M opereaza intr-un model matematic cu 10+1 dimensiuni).

Cei de la NASA, mentioneaza folosirea modelul matematic geocentric in calcularea orbitelor spatiale, deoarece considera ca este mai simplu si genereaza mai putine erori decat alte modele. Merita citit documentul referitor la calculul traiectoriei navetei Apollo/Saturn V, elaborat de Boeing Company Space Division in 6 octombrie 1969, acesta se poate descarca aici

In pagina de inceput a documentului regasim "This document presents the postflight trajectory for the Apollo/Saturn V AS-506 flight. Included is an analysis of the orbital and powered flight trajectories of the launch vehicle, the free flight trajectories ... Trajectory dependent parameters are provided in earth-fixed launch site, launch vehicle navigation, and geographic polar coordinate systems."
Pagini: 1 ... 8 9 [10]