Abordarea ortodoxă > Teologie si Stiintă

Despre istoria dialogului transdisciplinar dintre știință și religie

<< < (2/2)

Varahiil:
Oamenii astia nu-si dau seama ca un adevarat dialog stiinta-filosofie-religie nu se poate purta decat intre oameni care si-au insusit CONCOMITENT toate cele trei calitati!

 Altfel, e o ... pseudo ... orice, chiar daca unii o numesc polemica.   :)

PlatonP:
Problema e ceva mai complicată decât pare la prima vedere.

Iată avem în ultima perioadă o seamă de teologi care au cel puțin două facultăți, una științifică - sunt de ex. ingineri - și teologia. Mai rar, dar există, și cu o a treia, psihologie, sociologie, filologie sau filosofie.

Ai fi tentat să spui: oo, ce bine, slavă Domnului, iată în sfârșit o universalitate a pregătirii, s-a terminat cu fragmentarea analitică a modernității, apare integralismul post-modern. De fapt, acesta a fost și motivul apariției "transdisciplinarității": s-a observat că, în cadrul științific, diferitele discipline s-au dezvoltat autonom și independent unele de altele, până când au ajuns în secolul trecut la a nu se mai înțelege între ele, și între ei, biologul cu fizicianul, cu chimistul, cu geologul, cu istoricul, etc. Și atunci a venit ideea ca toți aceștia să se strângă la o masă mai mult sau mai puțin rotundă pentru a colabora și a se completa unii cu alții.
Ulterior acestă metodă a fost extinsă și la includerea teologiei și filosofiei. Și atunci, unde e buba, ce nu e în regulă aici, de ce cârtim?  :o

Pentru că, în realitate, dacă urmărim activitatea acelor multipregătiți, observăm că ei mai degrabă amestecă și încurcă lucrurile, crează punți și sinteze dubioase și periculoase dacă nu de-a dreptul eretice, deci mai mult strică decât zidesc. Nu dăm nume și cazuri concrete, cine e interesat le poate depista și singur pe net și în media, sau în mediul universitar unde se manifestă aceștia cu precădere.

Nu orice analiză e rea, și nici orice sinteză e bună, trebuie trezvie și discernământ duhovnicesc, deosebire a duhurilor! Renașterea de ex. a fost și ea o perioadă de sinteze transdisciplinare, luați de ex. pe Pico dela Mirandola, Leonardo da Vinci, Giordano Bruno, Michelangelo. Dar ce sinteze au făcut aceștia?

La fel acum în post modernism, apar sinteze "holistice" de tip new-age, nu cumva un neo-păgânism?

Chiar dacă acei teologi nu sunt new ageri afirmați, totuși există riscuri, și nu puține, și nu mici, a se lua aminte!

AndreiRO91:
http://preachersinstitute.com/2010/03/08/fr-john-romanides-on-extraterrestrial-life-by-fr-john-romanides/
http://www.johnsanidopoulos.com/2013/03/theology-and-science.html

Doamne-ajută fraților, Christos a Înviat! Nevrând să mai deschid alt topic,căci deja sunt destule, am hotărât să scriu aici, mi s-a părut a fi locul adecvat de a o face. Ce părere aveți despre cele două articole de mai sus? Primul este scris de cunoscutul teolog Pr. John Romanides, al doilea de ucenicul său, episcopul Hierotheos Vlachos. Am rămas perplex după ce am citit aceste păreri ale lor, par a fi în total dezacord cu ce am vorbit noi aici, sau cu ce a scris, de exemplu, Pr. Serafim Rose pe această temă a relației dintre știință și teologie.

Admin:
Este optiunea fiecaruia. Dialogul stiinta-religie este purtat, de regula, de pe pozitii inegale. Stiinta, prin "minunile" vremii, are aparent mai multi adepti, de obicei tinerii. Dar cei care au ajuns la o anumita maturitate nu se mai grabesc sa se prosterneze in fata zeului "stiintei". Si la noi, ca peste tot, sunt multi cei care considera ca daca nu esti in ton cu stiinta esti cam demodat ... si esti etichetat cu usurinta ca "eretic" in raport cu noua "religie". Dar tocmai asta este frumusetea, ... "suntem cu totii diferiti, din fericire" !

Dupa cum se poate vedea in acest articol, Papa Francisc crede ca teoria Big-Bang si evolutionismul sunt perfect compatibile cu credinta catolica ...
Din pacate in acelasi fel cred si multi dintre ortodocsi ...

Navigare

[0] Indexul de Mesaje

[*] Pagina precedenta

Du-te la versiunea completa