Dogmatica aplicată > Sfânta Traditie ortodoxă

Despre cinstirea Sfintelor moaște

<< < (2/4) > >>

neica_nimeni:
Cinstirea sfintelor moaște este întemeiată în credință și se regăsește în viața Bisericii Ortodoxe dintotdeauna și de pretutindeni. Cu un efort minim, oricine poate verifica acest adevăr. Istoria din primele veacuri consemnează ridicarea de biserici pe mormintele martirilor. Plecând de la această tradiție, s-a impus rânduiala ca la temelia ridicării unei biserici să se așeze sfinte moaște. Iar suportul săvârșirii Dumnezeieștii Liturghii este în mod obligatoriu Sfântul Antimis, care are încorporat o bucățică minusculă de sfinte moaște.

Biserica Ortodoxă și teologia ei mărturisesc că la baza cinstirii sfintelor moaște stă credința în posibilitatea reală a omului, a creației în întregul ei și a elementelor componente de a se împărtăși de harul dumnezeiesc necreat, de a se impregna de energia dumnezeiască necreată.

Cinstirea sfintelor moaște stă mărturie credinței că și trupul, deci materia, se împărtășește și se imprimă de harul dumnezeiesc, devenind după moarte, într-un fel, purtător de har dumnezeiesc. Acesta este motivul pentru care râvnesc atât de mult credincioșii să sărute și să se atingă sau să fie în preajma sfintelor moaște: credința profundă că se împărtășesc de Dumnezeu Însuși prin mijlocirea harului Său dumnezeiesc, de care s-au împărtășit sfinții și trupurile lor.

În ultimă instanță – și acest lucru rezultă fără dubii din orice analiză bine intenționată -, cinstirea sfintelor moaște confirmă existența în om a aspirației celei mai înalte, anume aceea de a se întâlni, de a se împărtăși, de a trăi cu Dumnezeu. Iar prezența în număr atât de mare a închinătorilor confirmă și ea că această aspirație sau sete după Dumnezeu și după viața cu Dumnezeu, la modul cel mai concret – inclusiv a căuta soluții problemelor de fiecare zi la Dumnezeu -, este încă foarte actuală, cel puțin în cei care depun atâta osteneală pentru a ajunge să sărute sfintele moaște.

Este, de asemenea, de remarcat și faptul că oamenii simpli, fără prea multă carte, care de obicei îngroașă rândurile închinătorilor la sfintele moaște, sunt, în consecință, mai corect așezați în traiectoria lor existențială, din moment ce la capătul acesteia pun pe Dumnezeu Însuși.

Spre deosebire de cei care îl înlocuiesc pe Dumnezeu – sancta simplicitas! -, eventual cu înțelepciunea, cultura și civilizația omenească sau cu propria lor minte. Nu pot să nu reproduc reacția unui respectabil om de cultură român care își exprima cu puțin timp în urmă, pe un ton atotsuficient, stupoarea nu că oamenii simpli se îngrămădesc la sfintele moaște – ei nu știu și nu înțeleg -, ci că preoții, care au un pic de carte, pot propovădui aceste enormități. Nu deosebesc reacția domnului academician de cea a unui șofer care în perioada comunistă mă mustra că pot ca tânăr și luminat preot să mai cred în Dumnezeu după ce Gagarin zburase în cosmos și nu-l întâlnise acolo pe Dumnezeu.

În fond, disputa este între a concepe viața cu Dumnezeu și a o concepe fără Dumnezeu. Sfintele moaște sunt o componentă a unui mod de viață și de gândire extrem de unitar și coerent, acela care crede în Dumnezeu, care implică toate detaliile vieții bisericești. Eliminarea lor este o dovadă a ieșirii din acest mod de viață și de gândire.

De altfel, tensiunea între înțelepciunea înțelepților acestei lumi și înțelepciunea lui Dumnezeu, sau mai curând incompatibilitatea dintre ele, este un subiect larg dezbătut încă din cărțile nou-testamentare, în toată literatura creștină, până la literatura mărturisitoare a părinților duhovnicești din secolul al XX-lea.

Sursa: Pr Constantin Coman - Război întru Cuvânt

secundus:

--- Citat din: neica_nimeni din Ianuarie 31, 2013, 11:38:22 a.m. ---Cinstirea sfintelor moaște este întemeiată în [...]
--- Terminare citat ---
Eu sunt convins că cinstirea sf. moaște este întemeiată pe ceva, dar nu acesta era subiectul topicului (al cărui titlu a fost modificat între timp); ci subiectul și întrebarea repetată era unde e porunca divină pentru cinstirea sf. moaște? Și îndeosebi cum ați demonstra cu Biblia această poruncă (dacă ea într-adevăr există) unui neoprotestant. Fiind un topic ortodox pentru catehizarea unui virtual neoprotestant, asta s-ar aștepta din partea participanților, nu ample citate din diferite lucrări teologice. Cu amărăciune constat încă o dată că există abateri inutile de la subiectul inițial propus, ca și cum acesta nu s-a înțeles și nu s-a înțeles felul argumentelor cerute (lucruri prevăzute și de Regulament, dacă cumva mai trebuie respectat).

neica_nimeni:
Secundus, cu amaraciune constat ca ideea de dialog cu un neoprotestant este o "misiune imposibila". Tu probabil consideri in mod gresit ca doar "porunca divina" poate sta la baza traditiei prin care sunt cinstite Sfintele moaste, fara a lua in consideratie Sfanta Traditie fata de care ai o anumita "rezerva" definita de raportarea strict personala in intelegerea Scripturii.

Un neoprotestant nu poate intelege cum gandeste un ortodox, lipsurile sunt evidente. Atata timp cat un neoprotestant doreste sa impuna o raportare la propriul lui sistem de valori minimalist, discutia va aluneca inevitabil spre o abordarea filozofica sofista a "credintei", o abordare gresita desigur.


--- Citat ---Eu sunt convins că cinstirea sf. moaște este întemeiată pe ceva ...
--- Terminare citat ---

R: Secundus, acel ceva se numeste Sfanta Traditie,... dar este evident ca tu nu prea poti sa pronunti sau sa te raportezi la asta. Daca un neoprotestant are nevoie de "porunca divina" pentru a respecta "ceva", un ortodox se bazeaza intotdeauna pe credinta atunci cand se raporteaza si respecta Sfanta Traditie.


--- Citat ---... cum ați demonstra cu Biblia această poruncă (dacă ea într-adevăr există) unui neoprotestant.
--- Terminare citat ---

Daca "porunca divina" nu exista, dupa logica unui neoprotestant, atunci "nimic" nu exista, in raport cu orice subiect pe teme religioase. Si un copil de sapte ani, care a primit o educatie cat de cat, intelege ca acest mod de a pune problema este gresit, dar un neoprotestant nu poate admite asa ceva, el doar repeta la nesfarsit abcedarul avand permanent impresia ca este un expert desavarsit in interpretarea Bibliei.

R: Nu doar cu Biblia "demonstram" ci impreuna cu Sfanta Traditie. Un ortodox nu are nevoie de "porunca divina", doar tu ai nevoie de asa ceva ... e problema ta, tu ai nevoie mereu de "demonstratie".


--- Citat ---Fiind un topic ortodox pentru catehizarea unui virtual neoprotestant,...
--- Terminare citat ---

R: Gresit, poate ai uitat ca acest topic a fost creat de tine ... dar din cum pui problema se pare ca nu prea te-ai gandit la catehizare ...

Dori:
           Adventiștii (și alții ca ei) doresc doar argumente biblice, dar uită că în afara Sfintei Scripturi există tot felul de lucruri sfinte demne de iubit , respectat și predat mai departe. Nu litera, ci duhul este acela care dă valoare unui lucru, unui fapt, unei ființe.

Acești creștini protestanți se lipsesc de multe valori și frumuseți de frică să nu greșească - ca și cum nu ar fi în stare să discearnă între fapta bună, valoroasă, și păcat. Îndreptarul lor este doar Scriptura pentru a avea un temei sigur. Toate celelalte pentru ei nu sunt sigure. E adevărat, și noi avem un îndreptar ortodox care este de fapt Tradiția și Părinții (pe lângă Scripturi).

Protestanții, nefiind dispuși să accepte toată istoria creștinătății de dinainte de apariția propriului lor "protestatar" care le-a înființat "secta", găsesc tot felul de greșeli sau ispite -în trecutul creștinătății sau în prezent- în care să se poticnească fără de litera Scripturii.
De aceea s-au numit "sectanți", pentru că viețuiesc într-un sector al creștinătății, nu au deplinătatea trăirii. Au un minimum suficient și necesar. Dumnezeu să-i lumineze!

În schimb, cei ce renunță la credința ortodoxă se numesc altfel, din păcate...

secundus:

--- Citat din: neica_nimeni din Ianuarie 31, 2013, 02:43:20 p.m. ---Secundus, cu amaraciune constat ca ideea de dialog cu un neoprotestant este o "misiune imposibila".
--- Terminare citat ---
Faptul că -uite- comunicăm, și nu ne-am și nu ni s-a trântit ușa, pare să contrazică pesimista dvs. remarcă... E un prim pas pe care încăpățânatul meu optimism vrea să-l sublinieze...


--- Citat din: neica_nimeni din Ianuarie 31, 2013, 02:43:20 p.m. ---Tu probabil consideri in mod gresit ca doar "porunca divina" poate sta la baza traditiei prin care sunt cinstite Sfintele moaste
--- Terminare citat ---
E greșit să raportezi la Dumnezeu orice poruncă (OBLIGAȚIE- vorba doamnei Dori) în domeniul închinării?


--- Citat din: neica_nimeni din Ianuarie 31, 2013, 02:43:20 p.m. ---Daca un neoprotestant are nevoie de "porunca divina" pentru a respecta "ceva", un ortodox se bazeaza intotdeauna pe credinta atunci cand se raporteaza si respecta Sfanta Traditie.
--- Terminare citat ---
Bine, dar orice om religios, fie el musulman, budist, ori de altă orientare se bazează pe credință și se raportează la tradiția lui proprie; noi creștinii ar trebui să ne deosebim de ei. Ei nu se raportează la cerințele lui Dumnezeu și prin asta greșesc, chiar dacă au o credință puternică și o tradiție respectabilă (ca vechime, ca încărcătură culturală, etc.)


--- Citat din: neica_nimeni din Ianuarie 31, 2013, 02:43:20 p.m. ---R: Nu doar cu Biblia "demonstram" ci impreuna cu Sfanta Traditie.
--- Terminare citat ---
Dacă cele două autorități se bat cap în cap pe acest subiect, ceva nu este în regulă cu una din ele... Iar eu refuz să admit că Cuvântul lui Dumnezeu e greșit. Tu poți admite așa ceva?


--- Citat din: neica_nimeni din Ianuarie 31, 2013, 02:43:20 p.m. ---Un ortodox nu are nevoie de "porunca divina", doar tu ai nevoie de asa ceva ... e problema ta, tu ai nevoie mereu de "demonstratie".
--- Terminare citat ---
dacă nu are nevoie de porunca divină, ci se lasă la voia interpretării proprii (sau mă rog, a persoanelor respectabile și sfinte din cadrul confesiunii), cu ce e diferit de mult blamatul protestant ce interpretează "de capul lui" cerințele lui Dumnezeu? Așa e interpretat el în viziunea ortodoxă, în realitate el (protestantul) ține cont de regulile transmise prin Scriptură.


--- Citat din: neica_nimeni din Ianuarie 31, 2013, 02:43:20 p.m. ---R: ... dar din cum pui problema se pare ca nu prea te-ai gandit la catehizare ...
--- Terminare citat ---
Așa este, dar v-am ridicat o minge la fileu ca să puteți face catehizare. Nu puteți nega acest lucru, mai ale tu cu cele 3 postări ample de catehizare pură.

Navigare

[0] Indexul de Mesaje

[#] Pagina urmatoare

[*] Pagina precedenta

Du-te la versiunea completa